Salongsbåten Unn byggdes på Bröderna Larssons motorbåtsvarv i Kristinehamn. Hon beställdes av Greve Carl Kalling som bodde på Djursholm. Han fick henne levererad 1917.
Fyra år tidigare hade han från samma varv köpt en annan salongsbåt som även den bar namnet Unn. Hon var något mindre och hter numera Astrella och finns i Stockholm. Bägge dessa salongsbåtar var ritade av C G Pettersson.
Unn var utrustad med en Albin motor på 40hk som gick på bensin/fotogen och gjorde ca 10knop.
Hon har måtten 15,4m lång och 2,84m bred.
Hon är byggd i mahogny med ek och järn spant. Köl och stävar i ek.
Greve Kalling körde runt södra Sveriges kuster och var ofta gäst på Landsort.
Längst förut har Unn en förpik med en kojplats med garderob och ett handfat. Troligen för en ombordmönstard matros.
Akter därom ligger under förarplatsen maskinrummet med ett par förvaringsskåp och arbetsbänk med skruvstycke.
Förar platsen är rymlig med en L-soffa och en platsbyggd fåtölj och nedgången till förliga salongen.
Den förliga salongen innehåller två motstående soffor med uppvikbara ryggstöd som förvandlas till sovplatser. Där finns också två garderober och en byrå. Den kallas för chefssalongen.
Akter därom finns en skjutdörr som leder in till byssan och toaletten. Byssan har vask och en bänk av marmor där det idag står ett gasolkök, Gott om skåp och lådor att förvara porslin och bestick. Dock ej något kylskåp utan det finns en kylbox under bänken på bryggan.
Toalettutrymmet innehåller toalettstol (Blake) och ett handfat.
Sedan ytterligare en skjutdörr till aktra salongen som är disponerad ungefär som den förliga med två motstående soffor, två garderober och en två byråer. Här finns även ett bord.
Akterut kommer man nu ut i sittbrunnen som original hade två motstående soffor.
1917-1928? Greve Carl Kalling
Krigsåren användes Unn som partisanbåt i Norge. Rester av extratank och mörkläggningsutrustning talar för att denna historia är sann.
1953-1965 Statens skogsindustrier. Nu hette hon Helena och fungerade som represenationsbåt och för att transportera anställda ut till myndighetens sommarställe på Svartsö i Stockholms skärgård.
Det fanns en anställd skeppare som hette Bernt.
1965-1970 Bankdirektör Sundberg.
Båten målades vit men Sundberg ångrade sig och återställde mahognyn
1970-1975 Jansson
Tröttnade på båt och sålde henne till förmån för husvagn
1975-1978 Per och Barbro Kjellström, Bo och Kickan Ljungberg
Bo och Kickan Ljungberg gick sedan vidare till renoveringen av Carla III.
1978-1982 Per och Barbro Kjellström, Juri Mägi
Juri tog över som hälftenägare efter Ljungberg men sålde sin hälft till Kjellström efter att par år p g a sjukdom. Juri hade skepparbrev.
1982-2007 Per och Barbro Kjellström
Fam Kjellströms varsamma brukande och underhåll gav Helena/Unn chansen till ett långt liv.
2007-2011 Peter Strenger
Peter köpte Helena för att genomföra en renovering som skulle ta två år. Dessvärre p g a varvskonkurs och andra problem drog renoveringen ut på tiden
2011-- Per Lundbladh.
Nu fick Helena/Unn flytta till Blekinge där renoveringen tagit ny fart.
Fyndskicket som hon såg ut 2011.