Träbåtsintresset är något som jag fått med mig sedan uppväxten.
Min far Björn Lundbladh ägde en Chris Craft 28 fot i mahogny som vi tillbringade alla sommarsemestrar i. Vi höll oss för det mesta i Blekinge skärgård med vackra minnen från öar som Tjärö och Ivö.
Efter att Chris Craften sålts blev det diverse andra båtar i både trä och plast bland annat en Ornö cabin i mahogny. 1987 köpte han sedan FLORIDA som jag sedermera köpte av honom.
För att få kallas veteranbåt ska båten vara över trettio år gammal. När jag växte upp var i stort sett alla klassiker i trä. Idag är det dock många plastbåtar som uppnått denna ålder och därför är veteranbåt idag inte synonymt med träbåt.
Dock är det fortfarande så att de flesta kopplar ihop veteranbåt med en skönhet i trä.
Många gånger får man höra uppskattande kommentarer om sin träbåt men ofta följs den av en kommentar att vederbörande inte skulle orka med underhållet. Visst är det så att en plastbåt bättre klarar en ägare som inte underhåller sin båt.
Men om man jämför en välskött plastbåt men en välskött träbåt så skiljer inte mängden arbete särskilt mycket. Och det är mycket trevligare att underhålla en träbåt.
Att rengöra, rubba och vaxa en plastbåt tar minst lika lång tid som att matta ner och lacka om en träbåt, och det är mycket roligare att lägga på ett lager blank lack en att stå med polermaskinen.
Som med allt annat arbete så är rätt verktyg nyckeln till framgång. Oavsett vad båten är byggd av så är maskinernas kvalitet och materialets kvalitet avgörande för resultatet och arbetetsglädjen.
Efter många år med träbåt har jag hittat min favorit leverantör av maskiner och tillbehör, FESTOOL.
Deras oscillerande slipmaskin gör arbetet till ett sant nöje och sammankopplad med deras dammsugare blir arbetet dessutom dammfritt. Deras slippapper håller mycket hög kvalitet och resultatet blir fantastiskt. En slipmaskin av låg kvalitet skakar och låter mer men slipar mindre och ger sämre resultat i form av sliprosor etc.
http://www.festool.se/Pages/index.aspx
Sedan lönar det sig att köpa lack med lite högre kvalitet som t ex International Schooner, Epifanes eller Rylard.
Glöm för dem skull inte bort att köpa penslar av god kvalitet också...
Besiktiga båten NOGA. Använd dina sinnen lukta, känn, knacka och lyssna. Ta gärna hjälp av en besiktningsman.
Fråga ägaren om historik. Vad har båten varit med om hur är den vårdad, kända fel och brister.
Köp inte bara för att det är billigt utan köp en båt som du känner för. Det blir aldrig roligt att underhålla/använda en båt man inte gillar.
Om det är en båt som behöver renoveras så använd PI. Det du ser är en tredjedel av det som behöver göras. (oftast!)
Kontrollera noga status på motor, bränslesystem, gasol etc. Man vill ju inte att ens nya skuta ska börja brinna eller bli drivande på jungfruturen,
När du hittat rätt båt. NJUT!
En välskött klassiker är välkommen nästan överallt. Många uppskattande kommentarer och trevliga samtal med människor som minns blir ägarens belöning under sommarens resor.
Tillfredställelsen att vårda en klassiker som redan bevisat sin goda kvalitet och som oftast är byggd med en kärlek och kvalitet som få nya båtar uppnår,
Trivselfaktorn går inte att bortse ifrån. Mångden trä eller andra naturliga material i miljön ombord skapar en miljö där man trivs. Doften av linolja slår alla gånger doften av styren.
Umgänget med likasinnade.Vi som funnit en båt som blivit som en familjemedlem utbyter erfarenheter, tips och upplevelser.
Att äga något som få andra har skapar en speciell relation till skötebarnet. Och det är trevligt att bli igenkänd på sjön utan att behöva läsa segelnummer eller namnskylt.